korinne.reismee.nl

Onverwacht

Vandaag alweer een easy day. Met de bus opgehaald en naar de plaats gebracht waar we op de boot zouden stappen. We waren vroeg en hadden nog twee uur de tijd voordat de boot vertrok. Ik besloot een beetje rond te lopen om het dorpje te bekijken. (Ik weet alleen de naam van het dorp niet meer, dat krijg je als je rondgereden wordt...)

In het dorp trok een klein gebouwtje de aandacht. Het was niet groot of opvallend en lag een beetje verscholen. Toen ik dichterbij kwam viel mijn oog op een papietje naast de deur. De 'christ community church' stond daar. O.a., want de rest kon ik niet lezen aangezien ik de taal van Maleisië niet ken. De deur stond open en binnen hoorde ik stemmen. Voorzichtig naar binnen gelopen en het was alsof ze daar een kerkdienst hielden. Het was maar een kleine groep mensen, maar ze zaten informeel bij elkaar. Stil uiteraard, met de Bijbel voor zich en een dominee. De mensen waren heel vriendelijk en nodigden me naderhand uit voor thee. Ze waren nieuwsgierig naar het Christendom in het Westen en vertelden over hun ervaringen. Hoewel het Engels niet heel goed begrijpbaar was, kwam duidelijk naar voren dat zij het in Maleisië niet makkelijk hebben. De kerk daar wordt aangevallen en ook onderdrukt om bijvoorbeel Allah te gebruiken in plaats van God. Zij ervaren niet geheel de vrijheid van geloofsuiting en dat is natuurlijk spijtig. Op de wereldlijst van achtervolgde kerken schijnt Maleisië zelfs op plaats nr. 42 te staan. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht als je kijkt naar hoe de drie hoofdculturen met elkaar kunnen leven.

Het was alweer tijd om op de boot te stappen, dus ik moest vertrekken. De boot bracht ons naar de eindbestemming van vandaag: Kuala Tahan. Gelegen aan de rand van National Park of Malaysia. Het kostte wat moeite om de warmte een hostel te vinden, maar dat is gelukt. Terwijl we lagen uit te puffen van de reis explodeerde de windmolen/-blazer ding en stukken en schrokken wij ons een hoedje. Voor hetzelfde geld kregen we een andere kamer. Nu hebben wij twee een eigen chalet en een eigen badkamer met koude douche, hoe geweldig is dat! In de namiddag het dorp verkend en de activiteit voor morgen bepaald. Wat is geworden? Moeilijk, moeilijk... Een wandeltocht door het National Park. Tja, dat had je niet verwacht hè... :-)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!